duminică, 14 august 2022

O altă Angela. Cea care, copilă fiind, a reușit să se salveze dintr-un război inimaginabil în secolul XXI!

Angela, o fetiță de 14 ani, a reușit să scape, practic - de una singură, din Hersonul ocupat de ruși. Repet: de doar 14 ani! Și asta pentru că viața sub ocupația rusă a fost mult mai înfricoșătoare pentru acest copil decât provocarea de a trece prin peste 20 de puncte de control inamice și a parcurge tot acest drum dificil spre libertate. 

Evident, decizia de a părăsi orașul natal nu a fost deloc ușoară: „Înțelegi că acesta este orașul tău natal, străzile tale natale, locurile, oamenii, școala, tot ce-ți este mai drag, dar trebuie să lași totul și să alergi undeva”.

Soldații ruși s-au stabilit chiar lângă casa Angelei, într-unul dintre licee. Ocupanții cutreierau orașul, amenințănd civilii cu arme. Toate prețurile din magazine au crescut brusc, mulți oameni și-au pierdut locurile de muncă, rezervele de alimente se epuizau văzând cu ochii. Zilele s-au transformat în săptămâni de foame și anxietate...

Angela își amintește cum îi era frică să părăsească apartamentul, a stat zile întregi în casă. Dar chiar și acolo îi era deja imposibil să se simtă în siguranță, odată ce un avion de luptă rus a zburat foarte aproape de asupra casei ei, iar bubuiturile puternice ale exploziilor din apropiere pur și simplu îi amorțeau întregul corp. Teroarea devenea insuportabilă.

Fetița a înțeles că singura soluție pentru a rămâne în viață este să ajungă cu orice preț pe teritoriul Ucrainei neocupate. Împreună cu o prietenă au convenit să plece definitiv. Conștientizau ce primejdii vor trebui să înfrunte - dușmanul era rău și crud.

Povestea parcurgerii drumului ei spre libertate va trebui spusă mai târziu printre sutele și miile de istorii pline de groază și speranță ale copiilor ucraineni supuși unor atrocități care nu au avut ce căuta în Europa secolului XXI. Acum să zic doar că, în cele din urmă, fetele au reușit să ajungă cu bine în Zaporozhye, unde au fost întâmpinate de voluntari, parteneri ai organizației Salvați Ucraina/Спасемо Україну, Acolo li s-a oferit un adăpost temporar, hrană și asistența necesară. 

Mai târziu, Angela a fost urcată într-un tren de evacuare către Lviv. Fetița este acum în siguranță cu mama ei. Visul  cel mai mare al Angelei rămâne a fi să se întoarcă acasă și să meargă în continuare la școala sa.

Îmi amintesc că eu, o altă Angela, la 14 ani am lăsat-o pe sora mai mare a prietenei mele să-mi aranjeze (pentru prima dată în viață!) părul cu „ploika” și să-mi vopsească abia sesizabil genele. Mergeam la o serată la școală și tremuram de emoție - după serată se anunțau dansuri. Când am ajuns, m-a prins de mână șefa de studii și m-a certat, aproape făcându-mă curvă, în fața tuturor. Cum am îndrăznit să mă boiesc?! Acea șefă de studii, deși descendentă din părinți deportați pe timpul lui Stalin, era personificarea ocupației sovietice. Elevii o numeau „vipera”...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu