miercuri, 27 aprilie 2011

Despre dragoste

În comentariile la postarea anterioară cineva m-a întrebat dacă iubirea este egoistă... Din păcate dragostea dintre doi oameni este nu doar egoistă, ci, în mare parte, configurează expresia netă a egoismului uman. Tocmai de aceea provoacă atâta suferinţă. Durerea din dragoste este de fapt durerea orgoliului rănit, egoului respins. Cu cât mai nesigur pe sine e omul, cu atât mai răvăşit îi este egoul propriu. Cu atât mai insistentă este nevoia de confirmare din afară (permanentă) a importanţei, a indispensabilităţii sale. Mă iubeşti? Mă iubeşti? Mă iubeşti? Dacă - da, da, da, orgoliul e împăcat şi răspunde prin manifestări gingaşe celui care emite afirmaţia.

Ceea ce zic este doar o constatare. Aceste manifestări ale orgoliului nu au conotaţie pozitivă sau negativă. Ele doar există şi au tot dreptul să o facă. Undeva la Carlos Castaneda am citit că cel care reuşeşte să scape de propriul orgoliu, este invulnerabil. Eu personal nu am întâlnit în viaţa asta, cel puţin, un om invulnerabil în acest sens. Mă închin în faţa celui care poate să-mi spună cu mâna pe inimă că mă iubeşte fără a-mi cere ceva în schimb. Adică fără a-mi cere reciprocitate, acceptându-mă exact aşa cum sunt. Pe mine, veni vorba. Pe oricine altcineva...

Evident, dragoste necondiţionată există. Ea este atribuită spiritelor puternice, oamenilor iluminaţi, îngerilor, mamelor. Deşi pot fi găsite multe argumente în defavoarea existenţei acesteea chiar şi la aceste nivele. Dacă un copil se dedă istericalelor în public, mama poate să-şi piardă controlul, pedepsindu-l fără pic de milă, trecând prin momente de agresiune incontrolabilă. E o manifestare a orgoliului care zice: te iubesc, DACĂ eşti cuminte. Evident, după ce conflictul este epuizat dragostea de mamă revine. Constatăm doar că oricum "sincope" există şi aici.

Ne rămîne să credem că poate doar Dumnezeu ne iubeşte necondiţionat. Şi chiar dacă nu ne primeşte în rai pe toţi, o face fără nervi, fără manifestări nefaste ale orgoliului rănit pe motiv că nu-l ascultăm şi nu suntem exact aşa cum îşi doreşte El. O face spre binele nostru, pentru a ne da şansa să perseverăm în perfecţiune într-o altă viaţă, cu blândeţe şi dragoste infinită...

4 comentarii:

  1. :)dragut si cu cateva nuante si adevarat.mihai

    RăspundețiȘtergere
  2. Egosimul zice: “Asta ma doare. Asta ma framinta. Asta ma nelinisteste. Asta ma intereseaza.” si respective egoismul face: “Asta apar. Asta promovez. La asta tin.” Deranjant in sens social este un egoism care este unul ingust, inchistat, unul in cerc pur personal, care traieste ca intr-o cochilie – moale-n interios si cu ghimpi in exterior. Un astfel de egoism deranjeaza intr-adevar. El insa devine o adevarata valoare sociala atunci cind se extinde: in cazul mamei – asupra copiilor, in cazul taranului – asupra ogorului, in cazul cetateanului – asupra patriei, etc. Egoismul, individualismul, egoitatea – sint elemente fundamentale, inevitabile in calea dezvoltarii omenirii. Egoismul va deveni mai putin respingator, iar cu timpul chiar neobservat daca va include in sfera sa interese tot mai largi, pina ce va cuprinde totul ce poate cuprinde. Astfel incit in final sa poata simti ca ceva al sau ceea ce simt altii si sa-i pese pentru asta – e ceea ce si de ce numim com-pasiune, con-doliante. ETC.

    RăspundețiȘtergere
  3. Gabriel Scoarta
    Aprioric, da !

    Angela Arama
    Gabriel, citeste postarea...:)

    Lindsay Patten
    The sharp side of love

    Alexandru Ciobanu
    fara sa citesc postarea zic: IUBIREA ESTE UN MARE KAKA-MAKA!

    Angela Arama
    ‎@Stefan, nu e vorba doar de iubirea dintre un barbat si o femeie, din care se vede ca ai suferit enorm...

    Gabriel Scoarta
    Am citit Angela.
    Rămân cu ce am scris mai sus.

    Angela Arama
    Nici nu am contestat!

    Stefan Alexandru Ciobanu
    nu nu, despre IUBIRE in general vorbesc si eu. KAKA MAKA!

    Angela Arama
    Oameni buni, ce facem cu Stefan?!

    Gabriel Scoarta
    Îi dăm o cruce !

    Olesea Paiu Savcenco
    mi-a plăcut mult...foarte tare, ca de multe ori...

    Angela Arama
    Multumesc, Olesea, ma flatezi...

    RăspundețiȘtergere
  4. Ramona Macovei
    ‎"Iubirea e un lucru mare, un mare bine; ea singura face din greu usor si trece lin peste toate asperitatile. Caci ea duce o povoara fara sa fie impovaratoare si indulceste tot amarul. Iubirea se cere pretuita, nu ascunsa. Iubirea vrea sa f......ie libera, daparte de dorintele lumesti, astfel ca spiritul sa nu-i fie umbrit, norocul s-o insoteasca si nenorocul sa n-o atinga. Nimic nu e mai dulce ca iubirea..." - Thomas

    Stefan Cel Mare
    Toată viaţa mea am fost egoist in practică, dar niciodată în principiu!
    Admiraţia este forma cea mai puţin egoistă a dragostei. Oare nu-i aşa_

    Alexandru Petrescu
    Uite asa, acum ceva timp, nu mult, intrebai despre ce sa scri. Acum ca am citit, vad ca ai gasit subiectul. Delicat, interesant...

    Ilie Angel
    dragostea e ca ceapa!cu cat o strangi mai tare cu atat lacrimezi mai mult

    Angela Arama
    ‎@Alexandru, este oarecum placut sa afli ca cineva iti urmareste schimbarile de spirit...E si asta o atitudine delicata. Multumesc!

    Alexandru Petrescu
    Urmaresc intodeauna cu placere oamenii interesanti, care au ceva de spus. Oricand, cu placere.

    Rosca Petru
    Angelica!Si atunci ce fel de iubire,daca este.......... egoista? Asi indrazni sa afirm ca iubirea este asemeni unei lumanari arzande, care se sacrifica pentru a face lumina celorlalti .

    Lili Simcov
    Foarte frumos și foarte-adevărat...

    Angela Arama
    Dle Rosca, sacrificiul in iubire este un alt subiect. Sacrificiul si egoismul nostru natural (din simplul motiv ca ingerii nu traiesc pe pamant, doar oamenii il populeaza) nu sunt incompatibile. Uneori sunt chiar complementare...

    Rosca Petru
    Draga Angelica! Am pus o intrebare retorica,doar atat.Daca este iubire,atunci nu este loc de egoism.Iar vorbele unui cantec sunt binevenite aici:"dar unde dragoste nu e,nimic nu e,nici Soare nu-i nici viata nu-i,iar eu raman..."

    Angela Arama
    Bine, cred ca avem o perceptie diferita a nuantelor, dle Rosca. Fie cum ziceti. La urma urmei ma bucur sa intalnesc un om caruia nu i-ar provoca nici o incomoditate sa zicem...faptul ca iubita il inseala cu altul. Pentru ca daca, totusi, il doare, inseamna ca iubirea lui nu este neconditionata (te iubesc DACA imi esti fidela), ci oarecum egoista...

    Rosca Petru
    de acord,pentru ca adevarata IUBIRE inseamna mult mai mult de cat actul sexual...
    Multumesc de conversatie si Hristos a inviat!Pe curand...

    Angela Arama
    He-he-he, dle Rosca, inteleg ca renuntati...Adevarat a inviat! Sa fiti luminos si luminat!

    Rosca Petru
    Nu renunt,nu! Am prilejul sa ma bucur enorm de stirea precum ca operatia care am avut-o la intestin pentru inlaturarea cancerului a fost de mare succes.Tocmai au venit prietenii de aici sa ne bucuram impreuna. Cu siguranta,voi mai gasi timp pentru discutia acestei teme.

    Angela Arama
    Dle Rosca, sa fiti SANATOS!!! Bucurati-va de prieteni si de primavara!!!

    Ileana Prodan
    aia nu-i dragoste daca vrei ceva inapoi, daca vrei altceva decat fericirea altuia.. e unicul mod de a creste in viata, nu?

    Angela Arama
    Ileana, ai dreptate. Dar ca foarte putini depasesc cu adevarat faza egoista a dragostei...trebuie sa recunoastem asta...

    Ileana Prodan
    osho spune ca aceasta este unica cale de a ne eleva constiinta, sa invatam sa iubim/dam neconditionat.. ca o consiinta mai primitiva chiar nun cunoaste dragostea, ci doar "necesitati"..

    Angela Arama
    Nu doar Osho spune asta...asa spune legea suprema universala valabila practic in toate religiile si invataturile

    RăspundețiȘtergere